lördag, augusti 13, 2011

Tennarmband och same-projektet



"Jag är lapp och jag har mina renar..."
okej. Inga renar. Men ändå lapp =) hihi

Jag håller på att lära mej göra tennarmband (samearmband) på svart renskinn, och det är hur kul som helst! Det tar lite tid, men det är SÅ KUL!
Det här gjorde jag igår kväll; det är inte sytt fast, utan jag har "bara" gjort flätorna, som sedan ska sys fast på renskinn och göras till ett armband.
Mitt första hade jag tänkt ge till min mormor, som faktiskt gett mej alla grejjer jag behöver för att börja göra dem, plus att tygbiten ni ser som underlag är klippt från hennes pappas (GardaLudde) finbyxor, som jag då tänkte ha som underlag och sedan svart skinn runt om.
Här är Garda-Ludde: min mormors far som fick 16 barn:

Mormor har även startat ett projekt inom familjen; vi ska alla sy varsin sameklänning/kolt, med egengjorda barmkläden ( med tenn), egengjorda skärp och skinnväskor. Vi har börjat med klänningarna (mormor och min mamma hjälps åt) och jag ska börja sy mina barns barmkläde (det man har runt halsen). Se bilden nedan på min lillasyster Cindy och lillebror Dick .... Det är massor av pillergöra, så tålamod behövs ;-) Det finns inte en chans i världen att man kan göra det när barnen är vakna, så direkt dom krupit i säng plockas sygrejjerna fram =)
Det kommer bli skitgulligt; 10 småkusiner som har var sin uppsättning av samekoltar, bälten, barmkläden, skor och skinn"påsar"/väskor!! Ska bli kul att ta kort när alla gjort sina klara!

Näni, bäst att sätta igång verkstan =)

Inga kommentarer: