torsdag, juli 22, 2010

Livet i denna sekund

Byggnationerna på övervåningen går framåt.
Jag och Micke jobbade till 2:00 i förrgår, men det kändes som att klockan var bara 21:00.... Tänk så roligt det är med byggandet; jag ser ju hela tiden den "färdiga bilden" framför mej; hur jag har inrett, tapetserat, hängt upp gardiner, "pyntat" med fina krukor och blommor och så vidare...
Vi lade ut "golv-ribbor" (eller vad jag ska kalla det) så att man såg rumsindelningarna på hela övervåningen. Plötsligt började det bli verklighet....Vi ska få rum på övervåningen! :-O

Idag har svärmor och bonus-svärfar jobbat på hela dagen. Jag och Micke fortsätter ikväll. Vi får hålla tummarna att Micke´s jour-vecka blir lugn så att vi får jobba ifred, men man vet ju aldrig..... Micke började jobba idag, efter ca 5 veckors ledighet, och jobbar till nästa torsdagmorron, då han fortsätter sin ledighet till 15:e September.

När väggarna är spikade, ska de isoleras, och Micke har väl ungefär ett tusentimmars-jobb att dra all el genom ytterväggar och innervägger till en elcentral i mitten på huset.....
Jag hade hoppats på att få börja tapetsera något rum, men det verkar som att jag får vänta ett tag till....*det spritter i fingrarna*
Jag ligger och tänker halva nätterna på hur vi vill ha det där uppe. Det ska vara praktiskt, det ska vara fint, det ska vara tidlöst (så att vi slipper göra om hela tiden, he he) och det ska kännas som VI....inte helt lätt, ha ha ha, men KUL!
Vi har bestämt oss för att vitlasera/lacka trägolvet på hela övervåningen. Vi vill få det ljust och trevligt, men ändå lättstädat. Här nere har vi bara lackade (inget vitt i alltså) golv, och de gulnar/mörknar så fort, vilket gör att vi måste putsa upp golvbrädorna med några års mellanrum och lacka om; onödigt mycket jobb känns det som....

Sen så tänker jag igenom hur deras rum ska bli. Färgsättning, stilar, inredning osv.
Jag vill tapetsera en färg som funkar även om dom blir tio år (okej, jag tror allvarligt inte att rummen kommer att få stå detsamma i så lång tid, men OM jag mot förmodan inte skulle ha tid eller ork att göra om, så ska de kunna vara som de blir "idag"), och inredningen som ska in, ska även den vara tidlös (alltså INTE speciella barn-möbler eller nåt sånt), typ IKEA. Snacka om adrenalin-resa på den IKEA-shoppingen !! ha ha ha JAG LÄNGTAR!

Tillbaka till nuet. Micke blir galen då jag börjar prata om tapeter och gardiner. Han ser bara jobbet som ska göras nu, och orkar inte blicka så långt fram som jag gör...
Ungefär som när vi skulle bygga hus 2005, vilket var första planen - innan vi hittade vårat drömhus där vi bor idag.... Micke började med grunden, planerade avloppsrör, vattenledningar och diverse nödvändigt, medan jag kom till han och frågade: Vad tror du om nougat-färgade tapeter i vardagsrummet ??? ha ha ha En galen blick, sen drog jag.

Nåja, sånt är livet; fullt av Äventyr =)
Dags att göra lite nytta!
Baj baj

1 kommentar:

Vendeltid sa...

Haha, det är precis som här hemma. Jag planerar allt interiört när det kommer till husplaner, medan maken funderar över tjockleken på ytterväggar och hur man ska dra värmerör.. ;) Kul att planera inredning ju. *lite avis*