torsdag, april 22, 2010

Gipsavtryck och annat pyssel

Idag for jag och barnen på Öppna för att göra gipsavgjutningar av Kate´s små händer och fötter.
Ungarna var väl inte på det bästa humöret kanske, och ja, det tar TID att göra perfekta små händer och fötter på en bäbis som BARA VILL knipa ihop degen med fingrar och tår.
4-5 gånger fick vi kavla om degen och göra ett nytt försök med de små =)
Tillslut gick det bra, och det blev superfint, you see =)Det jobbiga är att lilleman ELvin (1,5 år) är SÅ HIMLA mammig just nu så jag får gå och bära han hela tiden. Direkt jag försöker ens tänka tanken att jag ska sätta ner han stenvägrar han och skriker. Ja, det var inte den bästa kombinationen just idag.... Sen så var han riktigt trött också, och de andra barnen bråkade om min uppmärksamhet precis lika mycket.
Jag sa till dem: Visst är det lite typiskt? Vi är hemma tillsammans 24 timmar per dygn (i stort sett) och när vi kommer bort så beter ni er som om vi inte har träffats på 2 veckor!! ha ha.... Men så är det! Och egentligen är det ganska mysigt. Man får passa på medan dom VILL klänga på mej ;-) Sen är det kört..... :-P

***

Tidigare i veckan har vi pysslat endel här hemma.
Jag och Kelly gjorde lite fönsterfigurer i början av veckan, och det gick SKITBRA!
Jag köpte fönsterfärgerna när hon var bäbis, och gjorde några figurer då, medan hon kröp omkring på golvet och lekte med en liten skallra (minns jag).
Jag har totalt glömt bort färgerna tills nu, och tänkte att vi skulle testa göra figurerna tillsammans! Jag trodde inte att hon skulle klara det, för det är rätt så kladdigt jobb nog för mej....

Men snacka om att hon överraskade mej!
Hon var verkligen skitduktig på att kladda dit färgerna och hålla sig inom de svarta linjerna som jag gjort just före! Och hon tyckte att det va SÅ KUL, så hon satt och skratta och babbla så jag fick ont i örona tro jag =)
Sen sa hon: Men mamma, när man målar med den här, så är det nästan som en pensel!!
Jaa...alldeles riktigt! Min finurliga lilla tjej....:-)
Vi gjorde massor av figurer; och däribland den söta lilla Jordgubbslisa. HOn fyllde i henne hur bra som helst, trots att det var små detaljer på tjejjen! (har inga bilder just nu).
Tillbaka till idag....
Jag hittade sånna här förvaringspåsar för kläder på COOP häromdagen.
Man packar en plastförpackning full med kläder, och sen öppnar man en ventil, trycker ut all luft, och stänger sen ventilen. Vacuumförpackade kläder =)
De tar ca 75% MINDRE utrymme + att de skyddas mot fukt och insekter/småkryp mm.
Köpte väl 10 stycken påsar, så idag har jag förpackat alla bäbiskläder som blivit FÖR SMÅ för lilltjejjen!! Nu är det ju ett tag tills dom ska fram nästa gång, så jag tänkte att det kanske var bra att förvara dom VÄL så att de inte förstörs!När de blivit vacuumförpackade, lade jag sedan in dem i en snygg förvaringsbox från ICA MAXI för nån hundring, och staplar in på förvaringshyllorna i källaren.
SÅ! Nu känns det städat för bäbiskläderna iallafall!! Bara att fortsätta med allt annat då....*suck*
Fast nu måste jag se Tisdagskvällens avsnitt av Desperate Housewifes, som jag inte kunde se för att jag och Kevin låg över på Barnavdelningen i staan. (vi var tvungna att kolla så att han inte var jättesjuk, då han dricker jättemycket och även kissar ut jättemycket. Tydligen kunde det bero på en livsfarlig Diabetessjukdom, så därför fick vi komma in akut efter att läkaren i Norsjö fick veta hur det låg till).
Kevin var dock inte livsfarligt sjuk, utan han dricker bara otroligt mycket och pga det drickandet, pinkar han även mycket! Så det var skönt att reda ut.....*andas ut*
Jag och lillkillen hade dock VÄLDIGT mysigt på rummet; Ett helt dygn för oss själva!! Myspys så det räcker långt!!! <3

Nä..... som sagt...... Desperata.Nu

Inga kommentarer: