onsdag, april 29, 2009

*uppdaterad* Min lilla prins....


Min lilla gladskit fyller 6 månader idag!
Tänk vad tiden går fort!
Jag som tyckte att jag nyss fick upp han på magen ;-)

Vi brukar ha halvårs-kalas första året, i våran familj, men jag tror vi skippar det denna gång...
Kelly fyller 3 år på fredag, så då blir det KALAS för vänner och familj, så vi får "fira" han då :-)
Kevin fick förresten inte något halvårskalas heller....DÅ var det nämligen Juldagen, så det kändes lite "tårta på tårta" att fira julafton, och sen halvårskalas....

Nu ska vi iväg och ge Elvin vaccination, väga och mäta!
Hej svejs!

***
uppdate...

Vaccineringen gick skitbra. Kelly och Kevin försökte underhålla han medans han fick 2 sprutor i var sitt lår.
Vägning och mätning (samma ålder på alla barnen:6mån):
Elvin 8345 gram, 68 cm lång
Kevin 9365 gram, 70,5 cm lång
Kelly 8565 gram, 65 cm lång

Jag trodde faktiskt att Elvin var tyngre än Kelly vid denna tid, men så fel jag hade! Inte mycket dock, men ändå...
Kelly ammades i 4 månader (och då har BVC alltid sagt att hon vägt mindre än dom andra pga amningen..), och Elvin har aldrig ammats...men tydligen spelade det ingen roll i slutändan...!?
Elvin är dock längre än Kelly, och det sägs ju att vi har skjutit i längden sen det höga kolhydratintaget började hos människorna. Så kanske....

Elvin fick sin första gröt igår.
Snacka om att han tyckte att det var gott! hahaha Han satt bara å gapa hela tiden, och drog i mina händer då jag närmade mej honom med skeden! HELA portionen åt han upp i ett nafs! Släktar på storebror...hehehe

Han har också blivit så duktig på att sova på nätterna. Och somna in. Typ världen enklaste unge!
Man lägger han i sin säng.Lägger snutte över ögonen och går därifrån. Han somnar omedelbart.
När Micke var på kurs förra veckan tog jag tag i saken med att han alltid vaknar 1-2 gånger varje natt och vill ha mat. Det är bättre att "orka" träna han några (jobbiga) nätter än att ständigt och jämt måsta vakna varje natt lite då och då.
Det fick bli 5-minutersmetoden, som med de andra barnen, vilket har funkat bra.
Även denna gång.
En gång grinade han första natten, men gav sig efter 2 timmar.
Andra natten sov han. Och tredje. Och fjärde.
Och nu har han "klarat" sig en vecka. Dock vaknade han inatt och skrek vid 3, men han fick ingen mat. Och det förstod han, så han lade sig och sov igen. Till 8 dessutom! Då var det dax för käk! 12 timmar utan mat; nu börjar det likna något!
Däremot är han väldigt sen (eller vi väldigt dåliga på att "lära" han sova utan mat!!) för dom andra börja sova 12-timmars nätter när dom var 10 och 12 veckor (3 månader), så nu kändes det tungt :oP haha

Nåväl.
Nu ska vi öva halvåringen på att sitta!

Inga kommentarer: