fredag, mars 19, 2010

Kevin´s arbetsbok

3 av 4 barn är fortfarande sjuka.
Hosta, förkylning, RS-virus, feber, trötta, hängiga, ingen matlust, öroninflammation och allt är egentligen bara fel ;-)
Det bästa med sjuka barn (om man nu ska se det positivt?) är att det är så HIMLA mysigt när dom bara vill ligga hos mamma och pappa och mysa hela dagarna. De blir så kramgoa, myspysiga och jättelugna. Såhär lugnt var det längesen det var i det här huset, ha ha ha!

Kate har RS-virus, så det blir lite sömn till familjen. Hon ligger och rosslar, och kan själv inte sova eftersom hon vaknar stup i minuten då det blir svårt att andas.
Däremot håller hon sina 12-timmars-nätter UTAN mat iallafall *skönt*. Hon försöker verkligen sova den tiden också, men som sagt, hon vaknar ofta och hostar mm.
Det är absolut INTE kul att lyssna på en liten bäbis som har svårt att få luft, och som hostar och rosslar hela tiden. Snacka om att man inte vill somna, i rädsla för att lillgumman ska sluta andas, eller nåt....
Elvin blev tvärsjuk i 2 dagar, är på bättringsvägen nu (lite piggare), men Kevin har varit sjuk sedan förra lördagen. Han fick öroninflammation i början på veckan, så nu har han fått en penicillinkur. Ingen aptit, ingen ork, feber och förkylning. Eventuellt att han är på bättringsvägen (kanske tack vare penicillinet?), för igår orkade han till och med spela innebandy med pappsen i vardagsrummet, och just nu har pojkarna hinderbana i vardagsrummet mitt i Kellys koj-bygge =).

Kelly har klarat sig helt från att bli sjuk denna gång *peppar peppar*
Det kommer väl som småningom.
Hon "fejk-hostar" lite då och då, och då är det ju SÅ SYND om henne ;-) hihi Lillhjärtat! Och så säger hon såklart på sitt alldeles egna sätt: Mamma, jag är JIKTIGT fö-kyyyld *snörvel*. ha ha

Jag och Micke har också klarat oss. Än så länge.
Sen så kan jag berätta att arbetet med Kevin (och hans ev. ADHD) fortskrider ganska bra. Han har utvecklats mycket, och det går faktiskt framåt. Förra torsdagen var vi hos Logopeden i Skellefteå, och då orkade han koncentrera sig hela 35 minuter på en massa olika uppgifter, vilket var långt mycket bättre än sist vi var där i höstas!
Jag har gjort en "arbetsbok" åt Kevin: ett stort A4 block med tomma sidor, där jag skrivit dag för dag vad vi ska jobba med. Jag har gjort för 14 dagar framåt, och efter dom 14 dagarna börjar vi om igen och nöter på, med samma uppgifter igen. Uppgifterna kommer igen lite då och då även under periodens gång.
Som igår; då var uppgift nummer 1: Härma John, med pennan.
Jag ritar en cirkel - och sen får Kevin göra likadant.
Jag ritar ett lodrätt streck - och Kevin gör likadant, osv.
Man får stoppa hans ritning när han gjort sin cirkel för annars blir det hundra cirklar och krumelurer på samma plats. Men han blir riktigt nöjd när han klarat av uppgiften!
Uppgift nummer 2 var att vi skulle öva på färgerna BLÅ och RÖD + öva teckenspråket till de färgerna. Gick faktiskt över förväntan!! Lärde sig fort teckenspråket för vardera färg och fick han bara tänka efter så hittade han rätt färg ganska fort. Vi använde oss av lego-bitar i dessa två färger. Kevin hade bägge färg-högarna och jag bad honom: Kan jag få en BLÅ (+visade teckenspråket: ett finger under ögat) bit?? Om han gav mej en röd då; så sa jag: Det där är en RÖD (+teckenspråk: ett finger under läppen) och jag tar hellre en BLÅ (+teckenspråk). osv.

Uppgift nummer 3 (återkommande för varje dag-träning) är att läsa en MAX-bok, men huvudpersonen heter inte MAX, han heter KEVIN. Jag prat-berättar och ställer frågor och försöker fånga hans intresse hela tiden.

Viktigt för Kevin är att han får sitta SJÄLV hos oss med detta. DÅ går det bäst. Han blir lätt störd av syskonen om de pratar, ropar eller leker på annat håll, så man får försöka isolera sig med honom om man vill att det ska funka perfekt.
Men det är faktiskt riktigt kul att göra det här. Man ser ju att han lyser upp när han klarar saker och ting!

Jag körde sen samma sak med Kelly, men mycket mer avancerat; typ ge mej en blå, en gul, en röd och en grön bit, med den gröna längst ner på tornet och den röda längst upp. Jag visade henne först alla teckenspråk för de fyra färgerna och sen körde vi på. Hon kunde teckenspråken direkt så det var riktigt kul att se!!! Med henne kan man också köra Antal + Färger, vilket vi inte ska köra med Kevin än. Det räcker med BARA färger för han - och begränsat till just RÖD och BLÅ. (Dessa färger är oftast svårast för barn, och när dom kan röd och blå, så "klickar" de andra färgerna dit mycket lättare). Men Kelly kan man säga; Kan du ge mej 2 (+visa med fingrarna) gula (tecken) och 3 röda bitar....Eller typ; kan du lägga 2 röda bitar på bordet, och sen lägger du en blå PÅ en av de röda, och en gul Under den andra röda.....tex.
Minst en kvart om dagen blir det Träning, och det är faktiskt skitkul att sitta och göra det här med dem! Dom lyser upp, tycker att det är kul, får egentid, och lär sig faktiskt något!
När man sen har gjort allt det här, så har dom fått "sin tid" och nöjjer sig sen med att leka själva/med varann ett tag. Det blir....lugnare...typ.

På tal om bananer, så är jag Jiktigt less på det här skitvädret nu! Kan inte solen ta och komma fram för evigt ??? Denna jävla snö.....Man kan ju bli less för mindre.
Jag vill ut å springa på ASFALT !!! Med sol i ögonen och lätta sommarvindar mot kinderna.
Hur länge ska man behöva VÄNTA ??????

Dax för Elvin att sova sig frisk (kan man ju hoppas!!) och lunch för de andra !!

Ha en trevlig HELG!!!!!

Inga kommentarer: