torsdag, februari 05, 2009

Opererad pappa

Imorse ringde telefonen.
Det var mamma.
Jag var just ifärd med att knäppa fast alla barn i bilbältet när jag svarade, och som ni vet så har vi inte värsta braa tele-nätet här...hmm...typ inget alls.

Mamma berättade att pappa hade krossat...(spraaak)...och åker ambulans...
Jag trodde hon sa att pappa hade krockat och måste åka med ambulansen.
SHIT, tänkte jag. NEJ! NEJ NEJ!
Men sen fick jag höra den "rätta" versionen.
Han hade klämpt högerhanden i lastbils-kopplet, och att han krossat fingrarna och satt fastklämd där i 10 minuter.
Han skrek på hjälp men ingen hörde han, dom som jobbade en bit bort hade på sig hörselkåpor, typiskt nog.
Han försökte nå knappen som släpper lufttrycket men förgäves.

Efter 10 minuter slet han handen utåt för att nå spaken, som också gått sönder så man måste trycka in en knapp samtidigt som man drar upp spaken, och det fick han göra med vänsterhanden, medans han slet ut högerhanden (från fingrarna).
Spärren släpptes upp och han kunde springa in och söka hjälp.

Ambulansen kom, och det bar iväg till Lycksele.
Snabbt blev han opererad och gipsad, så jag, Kim, Cindy och mamma åkte dit 14:30 för att hämta han.
Fy fanken vad han ska ha ont ikväll! *AAJJJ*
Han sa att då han fått lös handen var pekfingret och långfingret alldeles platt.
Usch, jag börjar rent må illa.
Han hade tagit kort med kameran på mobilen innan dom opererade han, och det såg INTE MYSIGT UT!
Det var öppet längs efter fingret så man såg finger-benet från nageln till knogen, och knogen var helt mörbultad.
Stackarn.....

Nu har han fått hem ett par starka tabletter, så han överlever smärtan, men tuff som han är trodde han att han skulle klara sig på Alvedon...hahaha...typiskt pappa!
Åsså är han ju så skämtsam jämt, kommer nog inte mycket seriöst ur karln, så ingen trodde han heller då han sa att dom skulle ringa ambulansen osv...Lite frustrerande ;-) "jo, det är säääkert, jag skojjar inte...." "jo tjena..hahaha"

Nu är han då hemma och välbehållen.
Gipset skulle sitta kvar 2 månader.
Men sjukskriven; nej..." Jag ska jobba!" sa han innan dom hunnit säga "sjukskrivning" klart!


Pappa, pappa.....

1 kommentar:

Anonym sa...

Ny fotoutmaning, kolla i min blogg!

Hoppas farsgubben repar sig snart. Det är ju inte lätt att vara egenföretagare och sjuk. Det GÅR ju inte :-))