söndag, november 23, 2008

Farmor 66 år!

Ha den äran farmor, på din 66:e födelsedag ! *puss och kram*
Och tack för maten och fikat ikväll ;-)
*
I helgen har det varit en familje-helg med bara bus och lek, typ!
Vi har åkt pulka och kälke i snön, ritat, läst böcker, busat, hälsat på syskon och kusiner, varit hos barnens mormor och morfar, fått besök av Kim, Sebbe och Alex och ja, idag då så samlades vi i Risliden hos gammelfarmor och gammelfarfar för att fira födelsedags"barnet" (?)!
Jag kan lova att barnen somnade som två slagna hjältar redan klockan 19:00 ikväll!! (ja, den tredje somnade myyycket tidigare ;-) hihi)

Elvin har börjat sova rätt så bra på natten nu.
De tre senaste nätterna har han sovit 6-7 timmar/natt, och det är ju faktiskt HELT OKEJ !!! hahaha :-D
Och faktiskt så har de andra två sovit oförväntat bra dom också! Vi har nog fått sovmorron till 8-10 tiden varje morron i helgen...inte illa!
*
På tal om barn så måste jag ju gratta en av mina bästa vänner, som väntar smått till sommaren! GRATTIS gumman! ;-)
OCh som jag sa...nu blev jag ju sugen på en till ;-) hahaha
SKÄMTA BA!
Jag kommer nog att vänta iallafall några veckor till ;-) he he
(tro inte allt du läser...!)
*
Jag intervjuade förresten min mormor Thyra när hon hälsade på mej på jobbet i veckan.
Dom var ju som sagt 16 syskon, och jag var lite nyfiken hur tätt dom föddes.
Min mormorsmor Astrid fick ett barn varje år i 3 år, sen 1 års "uppehåll" och sen 3 barn på 3 år igen, 1 års uppehåll och så vidare (samma intervall).
Dessutom ammade hon alla 16 barn, och skötte ladgård, hus och hem för det mesta själv, då min mormorsfar ofta var ute och tog hand om renarna, dit han åkte skidor, och kunde vara borta länge.
Coolt!
Och tänk bara; det var ju sämre tider förr dessutom.
Astrid fick gå ner till sjön och tvätta alla kläder för hand, till exempel.
Idag klagar man på att det är jobbigt att gå ner till källarn och fylla tvättmaskinen, och låta DEN sköta jobbet! hahaha Och dessutom ska man i med 2 SKOPOR tvättmedel också...HA HA HA!
Man är ju för tragisk! (=bortskämd!)

Ja, dom var då fantastiska förr i tiden, som klarade både 16 barn, en laggård, sköta hemmet, maten och tvätten och allt annat nödvändigt.
Hon kan man kalla för "Supermamma". Det finns nog ingen som kommer i närheten av den titeln idag (eller i framtiden). Inte då på samma sätt.
Jag kommer då ALDRIG att komma i närheten av att bli en supermamma.

Och ändå har vi det lättare "idag".
Skillnaden idag är väl att man får mycket hjälp av alla maskiner man dragit på sig (tvättmaskin, diskmaskin, bil, gräsklippartraktor, elvisp, kontrolldosor på alla tvapparater och videor, mobil, telefon, dammsugare, skruvdragare.....och allt annat som kräver minimalt med egen insats och energi!) och dessutom hjälper nog mannen till hemma väldans mycket mer än förr. Det gäller då här iallafall.
Som min sambo sa; Vi är ju som två mammor egentligen! Vi kan båda göra alla sysslor i huset, och vi kan båda "amma" våra barn tack vare att dom tar flaskan!
Och det stämmer ju. Jag skulle aldrig klara mej utan Micke, det är ju helt sant!
Det är tur att man är TVÅ! ;-)

Med detta avslutar jag kvällens blogginlägg, för att ta en välbehövlig dusch (på alla sätt och vis) efter kvällens träningspass på gymmet :-)

Sleep well..

Inga kommentarer: