Den oändliga historien om en optimistisk Vädur som bor i skogen med min man, våra 5 busfrön och 3 vovvar. Lever livet - och njuter för fullt =)
tisdag, maj 05, 2009
"Cykeln är snabbare än bilen"
Idag hittade jag ett inlägg på bloggen: Cornukopia
Jag tycker det var så bra, att jag tycker att ALLA borde läsa det ;-)
Här kommer det...
2009-02-12
"Cykeln är snabbare än bilen
Dagens okonventionella privatekonomiska tips av veckans sju utlovade är att cykeln är snabbare än bilen, när man räknar in tiden man måste jobba för att betala bilen. Otroligt, men sant. Vi är alltså bilens slavar, inte tvärt om.
Kostnad för bil
Personen i exemplet har 2 mil till jobbet, och snitthastigheten över hela sträckan är 80 km/h. Det tar alltså bara 15 minuter att köra. Bilen i exemplet kostade 150 000:- i inköp, ränta 4% och drar 0.7 liter bensin milen, lägre än det svenska snittet på 0.8.
Kostnad per månad med 21 arbetsdagar blir
Ränta 500:-
Värdeminskning 1500:- (lågt räknat)
Bensin 11*21*4*0.7=647:-
Försäkring 800:- (storstadsområde, helårsförsäkring 9600:-)
Däckslitage 250:- (Fyra nya däck om 1500:- var 24:e månad)
Service 400:- (En service a 4800 om året)
Vägskatt 250:-
Totalt: 4347, eller 207:- per arbetsdag, eller 40:- per mil.
Lön
Personen i exemplet tjänar ca 22000 efter skatt, dvs är över medelavlönad runt 30 000 i lön. Det innebär att på 168 arbetstimmar erhålls en timlön på ca 130:- efter skatt.
För att jobba in 207:- till bilen varje dag så måste personen alltså jobba i 1.59 timmar av dagens åtta. Total restid blir alltså 2.09 timmar när man lägger till 30 minuter i bilen varje dag. Det är bara det att en del av restiden spenderas på arbetsplatsen, arbetandes av bilkostnaden.
Cykel
En vältränad cyklist, dvs en som cyklar till jobbet varje dag, cyklar två mil på en timme. Har man en reclinercykel eller är extremt vältränad kan det gå ännu fortare.
Cyklisten tar alltså bara två timmar på sig att ta sig till jobbet, mot 2.09 för bilisten. Cyklisten kan alltså gå ner i arbetstid, men ändå få ut mer pengar än bilisten, närmare bestämt 0.09 timlöner om dagen, eller 11:70 SEK om dagen. På tio år blir det 11*21*11.7*10=27027:- SEK utan ränta, med en månads semester varje år. Cyklisten går ner 7.5h i arbetstid varje vecka, och kan därmed vara borta lite drygt 11h fyra dagar i veckan, men vara helt ledig på t ex måndagar eller fredagar. Genom att bara cykla till jobbet fyra dagar istället för åka bil fem, så blir tidsbesparingen ännu större, specifikt två timmar över till annat varje vecka, som bilisten spenderar på jobbet eller i bilen. Förutom pengarna.
Om nu bilisten har en vräkigare bil så blir skillnaden ännu större. Ränta och värdeminskning ökar, och antagligen stiger övriga kostnader också.
Pga de fasta kostnaderna för bil, bla årlig service och vägskatt så går ekvationen till cyklistens fördel ju kortare sträcka det rör sig om. Och vid kortare sträckor brukar medelhastigheten för bilen sjunka pga ökad andel statstrafik, i exemplet blåser man på rejält på motorväg för att kompensera för statstrafiken i början och slutet. Brytpunkten för när det lönar sig att cykla ligger ungefär vid två mil, förutsatt snitthastigheten 80 km/h för bilen. Har man en billigare bil sjunker förstås siffran. Samtidigt är lönen en variabel också. Och reparationer. Visserligen kan en begagnad bil för 40-50 000:- göra att man inte behöver binda upp kapital eller ta lån, men samtidigt får man räkna med rejält höjda reparationskostnader. Ett avgassystem där, en växellåda här osv.
En besserwisser påtalar väl att cykeln kostar. Ja, men de flesta har redan en cykel, även bilisten. Och däckslitage på cykeln är försumbart.
En besserwisser påtalar väl också att det inte finns någon som dagligen cyklar två mil till jobbet. Jo, det gör det. Jag hade en granne som cyklade 25km till jobbet varje dag, och sedan 25km hem igen. Och det är bara en i mängden, jag har haft kollegor som cyklat 10 respektive 15km till jobbet varje dag, där alternativet hade varit långsam stadstrafik för bilisten och ekvationen är ännu bättre. De här personerna hade vanliga cyklar, inte några special- eller märkescyklar.
I extremfallet, t ex en ung singel, så kan man cykla till jobbet och jobba heltid. Spara undan hela beloppet varje månad. Säg 4000:-. Det blir 480 000:- på tio år, utan ränta. Börjar man vid åldern 25 så har man tillsammans med övriga tips tidigare i veckan till 35 års ålder slitit ihop över 600 000:- utan förräntning. Placerar man bra så har man en miljon. Och då har jag tre tips kvar denna veckan.
Dessutom kan den som cyklar till jobbet varje dag med fördel kasta bort det där gymkortet, vilket gör det hela ännu lönsammare. Och när man cyklar kan man lyssna på radio, ljudböcker, musik etc, så tiden är inte bortkastad.
På icke-köpet får man en bättre hälsa, och utgör betydligt mindre miljöbelastning, från gruva eller oljebrunn till asfalterad körbana. Dessutom kommer inte peak oil innebära några som helst förändringar för cyklisten, utom möjligen färre bilar att ta hänsyn till. Ur ett peak oil-perspektiv sätter jag också 2 mil som en gräns till nödvändig service om man bosätter sig på landet"
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar