lördag, maj 16, 2009

Vilken röra!

Lördag.
Äntligen!

Fast vaddå. Egentligen.
Lördagar kan ibland vara värre än andra dagar.
Alla är lediga från jobbet och dagis, så.....

Oftast kan lördagar bestå av stor-städning, tvättning, torktumling, diskning, badning (både hundar och barn och vuxna), klippa naglar (och klor), rensa öronen, laga mat och eventuellt göra matlådor, stöka ute på gården, rensa lite i hallen, fixa till virr-varret i alla rum.
Självklart ingår en hel del bus med barnen, men när dom sover lunch passar vi på.
Inte en lugn stund alltså.
Men det är ju inte heller meningen.
Man ska känna att man lever ;-)
Och det får vi. ha ha.

Idag har vi gjort ovanstående. Och håller på fortfarande.
Vi har lyckats få alla tre småkottar att somna SAMTIDIGT *yeey* så det är bara att dra upp turbon och få något gjort!
Möblerat om i sovrummet. Städat garderoberna.
Dessutom har jag faktiskt varit nere i källaren och vikt ihop ALL tvätt från typ 2 veckors tvättande ;-).
Dessutom har jag rensat alla Antonio-trådkorgar som vi har i källaren. Ni vet sånna här man köper på IKEA. Ett stativ med 5-6 korgar i varje. Gånger 7 stativ.
Där har vi sängkläder till tusen, gardiner till miljoners (även OSYDDA sånna....Jag hade en gång en version att jag EN DAG skulle hinna sy mina egna gardiner. Det var år 1998. Tyget ligger kvar i påsarna. En dag kanske...hahaha), dukar, örngott, lakan, barnsängkläder med mera med mera.

Nu är det rensat.
Örngott i 2 korgar.
Lakan i 2 stativ. Dra-på-lakan för sig, i färgskala (jag vet, jag är skadad!) och vanliga lakan för sig, även dom i färgskala.
Påslakan parvis ihoprullade och sorterade i 3 av stativen.
Gardinerna är rensade.
Jag tänkte faktisk kasta tygerna jag köpt för 100 år sen.
Men så var dom så fina, så jag behöll dom.
Versionen får leva kvar ;-) he he
Det var riktigt skönt att vår-städa i dom där stativen.
Det brukar bli 1 gång per år, och ändå hinner det bli "ogräjdut" innan nästa år.... VEM är det som är och river upp allt egentligen ??? Hustomtarna förmodligen.

När det gäller SOCKAR så är det något jag hatar mest av allt!
Hur faaaan gör man med sockarna ??
Jag menar.....
Jag har mina. Micke har sina. Kelly och Kevin har samma. Elvin har sina.
Alla har sockar i olika färger, former, figurer.
Alla har förlorat sin kompis i tvätten.
Jag underar ALLVARLIGT på ett bättre system.
Idag satt jag med ungarnas socker i över EN TIMME! Det är helt galet! Jag viger en timme av lördagen till ungarnas socker! Det är inte klokt!
Jag funderar om jag ska måsta köpa 2 klämmor som sitter ihop i en liten snodd emellan eller nåt. När man kastar dom i tvätten ska dom först sättas ihop i klämmorna. Då följer dom varann genom hela tvätten, torken och sen in i rätt garderob ??!!
HUR GÖR DU ???? Har du några tips är det väldigt lämpligt att lämna dom i kommentarerna med detsamma.....Jag ber.
Eller ska man göra en enda tvättkorg till BARA sockar?? Men då måste man ändå sitta och leta åt kompisen....*faan*
Jag skulle aldrig ha köpt olika färger på alla socker.
Hädanefter är det SVART som gäller. TIll ALLA!

Ja vilka problem alltså :-)

Skönt med ännu mera vårstädning ändå.
Köksskåpen är rensade och rengjorda för några veckor sedan, garderoberna är rensade, lekrummet är rensat på "skräp" och "gammalt", och nu är det egentligen bara vinterkläderna som ska stökas bort från hallen.
Ska bli jävligt skönt!
Nu när vi har större garderob-system i hallen, behöver jag inte packa upp och ner alla vinter-mössor, sockar, hanskar, utan jag byter bara plats på backarna så finns allt i garderoben hela tiden. Spar lite tid.

Däremot måste jag ordna ett nytt system för alla bäbiskläder nere i källaren.
En låda för storlek 50-56, en för 62-68, en för 74 osv....
Just nu är det liiite blandat. Dessutom måste det sorteras i flick- och pojk-lådor.
Då är det klart varje gång, behöver inte RENSA när nästa är på väg.
Det är inte på gång om ni trodde det, men jag tycker om att få det gjort och känna att det är RENSAT i mitt sinne. Mitt andra namn är Rensa. ha ha
Ner och rensa barnkläder!
Nu direkt!

Ha en revlig Lördag!

3 kommentarer:

Sandra sa...

Hej och hå!
Vet inte om du är medveten om det, men det finns ju faktiskt en klämma till strumpor. Nu har man ju kanske lite för många strumpor, så det lär ju kosta en del.
Men här har du en länk i alla fall:

http://www.kotteshoppen.se/default.aspx?main=ListProducts.aspx&cat=204

/Sandra

P@rtyplupp sa...

Vikken smart grej!
Såg inget pris...gör du?

Lite jobbigt ändå...när man har ungefär miljoners sockar.... ;-) Men det skulle vara värt det!

Sandra sa...

Hörru du bruden, jag hittade en länk till tillverkarna, där även privatpersoner kunde köpa, var inte så dyrt. Förutsatt att de håller vill säga!

http://www.socklock.nu/socklock.htm

Shit vilket väder vi haft idag, eller hur!?