lördag, september 12, 2009

Brandövning med barnen


Igår hade jag så dålig fantasi på lekar med barnen, så då körde jag en brandövning.

Först läste jag en barnbok om Brandkåren, och förklarade vad gubbarna gör med slangen (hehe) och att dom räddar barnen och föräldrarna ur huset då det brinner.

Sen samlades vi i kontoret, rummet längst från ytterdörren....
Jag förklarade att vi låtsades att det brann och var jättemycket rök uppe vid taket; och att röken var på väg ner, och sen började lektionen....
Jag är ju ingen brand-expert, så jag tog det ganska enkelt, allt för att jag skulle hänga med själv ;-).

Alla ner på knä.
Håll handen för näsa och mun, helst med tröjärmen eller en filt och andas i den.
Sen kröp vi på led till ytterdörren.
Den som var framme först skulle öppna dörren, och sen sprang vi ut i friska luften.

Det blev faktiskt 3 vändor, innan mammatuffen fick så ont i knäna att jag var tvungen att ge mej ;-)
Barnen tyckte dock att det var så roligt, för Elvin "jagade" dom när dom kröp iväg före, och han har börjat bli så himla snabb, så ni kan ju tänka er vilken rolig "lek" !! ha ha
Men dom gjorde iallafall som man ska; höll för handen och kröp i snabb takt mot ytterdörren =)

Idag ska vi prova rädda varann från övervåningen.
Vi ska hoppa ut genom ett fönster, ner till en madrass som jag lagt på gräset, en efter en.
Sen tänkte jag att vi skulle prov-tända på en av madrasserna för att sedan demonstrera hur en brandsläckare funkar. Det måste ju vara skitbra att lära ut.....
ha ha ha
Nä, jag skojja ba.
Det räcker med rök-övningen ;-) he he
Dom är ju ändå bara 3, 2 och snart 1 år gamla ;-) hihihi

*
Idag ska jag och Kelly till stallet och provrida.
Ja, Kelly ska provrida och jag ska hjälpa henne.
Hon är så tuff här hemma när det gäller ridningen, men väl där kan det fort ändras ;-)
VI får se hur det går!
Det är nämligen terminsridningen som drar igång snart; för 3-åringarna, så först måste jag ju se om hon törs överhuvudtaget!
Sen har vi nästa problem....
Jag är ju allergisk (vi får se hur det går idag), och Micke tycktes inte ha tid med en kväll i veckan... Ja..det får bli en annan historia. Först får vi se om hon törs upp överhuvudtaget ??
*
Micke är och jagar just nu...
Läste på Facebook att det blev björnjakt istället för älgjakt idag....
hahaha; aldrig får han ringa hem och skryta! =)
Igår smsade jag: Har du sett 20-taggar´n ??
Han: Jävla Facebook ;-)
hahaha
Nåja, vi ser väl om han kan slita sig från björnen och komma hem vid 11, så jag och Kelly kan åka till stallet .......;-)

Hej svejs!

Inga kommentarer: