onsdag, september 09, 2009

Money, Money, Money....


Idag tar vi tag i alla sysslor igen ;-)
Jag har varit så FRUKTANSVÄRT trött några veckor, och inte orkat ETT SKIT - och då har det heller inte blivit något gjort här hemma....
Att orka med barnen, laga mat och hålla undan alla tusentals grejjer som ligger på golvet, har varit ENOUGH!
det är väl inte så "bara" heller, men när vi är vana att vara två med full energi till mitt på natten, så blir det en stor omställning...
Jag har sovit på dagen, och stenhårt på natten. Vaknar ändå utmattad.
Förstod inte ett dutt; tills jag läste mina anteckningar från tidigare graviditeter, som jag skriver veckovis i samma bok.....
Precis samma tid med de andra, har jag varit TOKTRÖTT (med stora bokstäver) !
Ungefär 4 veckor har det hållit i sig, och ungefär samma veckor.
Det har jag faktiskt inte lagt märke till tidigare..... Men nu vet jag juh! Helt naturligt, för mej, alltså!

Nu börjar "dimman" lätta och jag börjar känna mer och mer och mer energi som kryper tillbaka!
När jag tränar, (har börjat styrketräna/boxas) 3 gånger i veckan, orkar jag ÄNNU mer, så det hela börjar rulla på åt rätt håll =)

Idag har jag målat vitt runt fönsterna i utbyggnaden (hallen) nere. Det ska dit några lager till.
Sen ska det dit fönster-lister och golv-lister, sen är hallen "klar" (oj, vilket konstigt ord: Klar ???? vad är det egentligen ??? ha ha ha).
Måste titta på nån slags Portal in till resten av huset, för nu ser det förjävligt ut - men ändå ganska charmigt när det hänger elkablar, synligt virke och plast mitt framför ögonen innan man går in i resten av huset.....eller...NOT! Måste åtgärdas!
Som jag tidigare sagt: Man hinner inte ALLT på EN GÅNG!
Det som ska ske, får ske i sin takt - eller egentligen i Pengarnas Takt.
Vårat mål är att avbetala huslånet, och samtidigt bygga för pengar som vi har över från lönen - Alltså; Inga fler lån!
På några år är huslånet betalat och då bor vi i ett hus, som vi ÄGER helt och hållet; ingen bank eller annat inblandat ;-) *skönt*
Hur som helst; det som blir över varje månad bygger vi för.
Ibland är det mycket - och ibland är det mycket lite ;-)
Så; byggnationerna går efter plånboken...
Dessutom sparar vi MYCKET på att göra allt själv, såklart!
Nog för att man önskade att man hade ett tiotal brunbrända, vältränade grabbar med rutmage (oj förlåt...skenade iväg...).... ett tiotal byggnadsarbetare här och byggde ett-i-ett tills det var klart, med obegränsade pengar - så hade vi snart en övervåning...men samtidigt; Hur kul är det?
De flesta byggare har väl gubbmage, snårskog på bröstet och illaluktande armhålor - så det lär då inte ens va nåt att kika på ;-) he he he
Nä seriöst....
Byggandet är våran hobby; och när det är klart är det dubbelskönt och trevligt att allt är "hemgjort". (Våra barnbarn som kanske tar över, kommer att svära över allt som är snett och vint...men vaddå!?).... hihi
Sen så är det trevligt att göra allt utan skulder och "tvång" att betala till banken en massa pengar... Amorteringen må väl va; helt okej, men RÄNTAN!!!! Fy faan...vilka onödiga utgifter!

Sen så när vi gör det själv har vi över MER pengar till själva byggmaterialet, än om vi skulle anlita folk. Jaja..Rotavdraget hjälper ju till, men det är ändå DYRARE än att göra själv....

Nackdelen är väl att då man gör det själv, så tar det TID! Mycket längre tid!
Men så tänker jag'; samtidigt är det roligare att göra det själv (man lär sig massor!) och att verkligen jobba mot ett mål som vi LÄNGTAR till och DRÖMMER om!!
(+ att man slipper berätta för gubbmagarna hur man verkligen VILL HA DET!!! Andra kanske missuppfattar mina crazy ideér...hihi)
*
När Elvin vaknar ska vi slipa hallväggarna ( i "gamla hallen") och sen ska jag tapetsera det återstående, så hela "nya" hallen får samma tapteter.... Det blir najs!

Micke håller på på övervåningen för det mesta. Han tätar, och bygger och gör så att det inte blåser in kyla i vinter....

Ikväll ska vi mäta EXAKTA mått däruppe, så jag kan göra en exakt ritning som kommer att "gälla" där uppe, vad gäller rumsindelning mm....
För sen ska det skickas iväg en massa förfrågningar på offert till golvvärme till hela övervåningen... Har ni förslag på bra golvvärmeslangar (vattenburet) till ett hyfsat bra pris; hör av er med TIPS!!!

När golvvärmen är lagd, (och inköpt då...hihi), ska vi lägga trägolv över hela övervåningen... Det golvet har vi redan inhandlat så det lär gå fort... (Micke suckar när jag säger sånt här...hahaha)
Sen när golvet är lagt; blir det att isolera hela övervåningen - och DET ska bli skönt!
Det är väl ungefär vad vi tänkt hålla på med i höst/vinter, so far...
Men jag tror det räcker ;-)

Förhoppningsvis hinner vi göra det (ísoleringen) innan det blir allt för kallt; så sparar vi lite på värmeutsläpp/ kylainsläpp också....Alltid en bonus! :-)

Elvin vaknade nu; dax för käk gissar jag :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi har köpt golvvärme på www.altra.dk till vår källare på 50 kvadrat. Halva priset mot när vi köpte likadant till nybygget här uppe för drygt ett år sen. OBS, priserna är ju i DKK, vi räknar med ca + 50 % till svensk valuta. Det kan vara värt att undersöka.

Gillar din fina blogg, du är verkligen inspirerande. Lycka till med bygget och stundande bebisankomst!

Varma hälsningar M.