söndag, september 06, 2009

Förbannade Älgjakt......

Åhh! Nu börjar den där "Förbannade Älgjakten" om igen...
Premiär på måndag.
Har inte jakten kommit "ur spår" så säg ?

Sambon packar pannkaka, palten, kött, sylt, grädde, mackor med smör, ost och skinka, varm choklad i termos, en kexchoklad och en saftflaska.
Som om han vore rädd att han inte skulle överleva.
Han äter mer på en jakt-dag än under en hel sommar-vecka!

och Vaddå överleva??
Varje gång jag ringer, har jag väckt han med ringsignalen....Då behöver man ingen mat!
Han skyller på att han fått solen i ögonen och det var så tyst och lugnt i skogen = zzznaaark!
Ja, försök hålla en DampMicke vaken genom att sitta stilla...*omöjligt*
ha ha ha

Nä, nu ska jag inte bara tracka ner på JägarMicke.
Det är ju faktiskt en hobby.
En hobby som han utövar 1 VECKA per ÅR!! hahaha
Det måste han ju få göra...på hans sätt om han vill ;-)

Dessutom handlar det mer om Överlevnad för våran familj...
Vi har älgkött för resten av året på denna vecka; vi behöver alltså inte köpa kött på ett helt år tack vare denna "Förbannade Älgjakt" !! ;-)
Och det är ju skönt.
Tänk bara på alla godbitar man kan få från en älg; entricote, biffar, filéer, stekar, kälknölar..jaa...allt blir så himla gott när det malts ner till köttfärs =) he he
Högklassig köttfärs kanske man ska säga ;-)

Mest gott; och mest praktiskt! =)

Nä, inte är det bara dumheter med jakten.
Men jag försökte utmana JägarMicke att bli en RIKTIG jägare; genom att äta såsom mina förfäder åt under renskötseln och jakten:
- Det enda du får ta med dej är vatten och torkat renkött! Det lever du länge på! Komprimerad energi som står sig i evigheter!
Och hans svar blev:
-O, AAAAALDRIG!!! Ska dom andra sitta och steka palt´n å pannkakurn med sylt å grädde, åsså ska jag sitta å törr-äta en torkad köttbit ?? O, Aaaaldrig!!

Kom inte på frågan =)
Men visst kan ni hålla med mej; Ska man ut å jaga SÅ SKA MAN!
Inte sitta och sova på ett pass, för att sedan mötas upp i stugan för fika, lunch, fika vilket innebär uppstekt palt, uppstekt pannkaka med bacon, mackor till tusen och 15 kaffekoppar ???
Hade jag ett Jakt-intresse (av älg alltså, inte av jakten på det rätta plagget...)så hade jag nog velat JAGA hela dagen, och inte sitta och slöa bort hela dagen.....
Men det är ju jag det ;-)
..och jag kanske överdrivet åt nåt håll; men Jakten är inte i närheten av vad jag från början trodde innebar Jakt...

Aja, köttet hamnar då i frysen; då är jag nöjd =)

Inga kommentarer: