lördag, maj 17, 2008

Förbannad på "Kvinnans jobb" !

Okej, jag kanske låter lite upprorisk, men jag känner ändå att jag måste skriva om det. Jag är inte såhär i vanliga fall, men frågan berör mej ändå på ett sätt...

Idag var vi hos min farmor och farfar och fikade, tillsammans med min pappa också.
Minstingen Kevin hade gjort i blöjjan, så jag ropade in Micke, pappa och farfar att fikat var klart, och att Micke skulle ta med sig skötväskan in.

När han kom in tog han Kevin och bytte hans blöjja.
Och farmor utbrast: Men Bea!!
Jag: Vaddå?
Farmor: Ska Micke byta blöjjan, han som är ute och jobbar?
Jag: Jammen han kom ju lix in för att fika...!!??
Farmor: Men det där är ju kvinnans jobb!
WHAT ???

Okej, att det var så förr, vilket jag även fått kommentarer på i bloggen också, men inte faan är det kvinnans jobb dygnet runt.
Har man tillsammans bestämt sig för att skaffa barn, så ska man tillsammans sköta om dem också, oavsett om man är man eller kvinna!!
Jag blir så jäkla less på detta "kvinnans jobb" och "mannens jobb" hit och dit. Jaha, så då får inte jag gå ut och kapa veden, lägga på i vedpannan, skotta snö, sätta upp en vägg, arbeta ihop pengar...med mera med mera...
Jag är övertygad om att dagens kvinnor jobbar lika hårt på jobbet/drar in lika mycket pengar till huskassan, som sina män, så det är absolut inte kvinnans ensamma uppgift att ta hand om barnen.

Jag kan nog säga att jag och Michael är lite mer....neutrala isånnafall.
Vi gör bägge två, alla olika slags jobb här hemma. Det är inte bara jag som tar hand om köket och det är inte bara han som tar hand om "grovjobben".
Och jag gillar det.
Man blir lite mer mångsidig, får göra flera olika "arbeten" i hemmet och vi blir lite mer flexibla.
För vad skulle hända om jag blev ensam med barnen för all framtid ?
Ska jag hyra in en "man" som kan göra mansjobben ??
Nä, aldrig!
Jag gör det hellre själv. Det är mycket roligare thatway.
Ni kan ju tänka er hur kul jag hade då Micke satt och sydde våra köksgardiner, till exempel....hahaha...eller när jag skulle kapa lister och sätta upp !! Det kan bli hur galet som helst, men det är ju det livet handlar om! Inte en massa mansdominerade eller kvinnodominerade uppgifter!

Och nästa fråga; VILL männen stå utanför och se på, medans "kvinnorna" tar hand om barnen ?? Skulle DU vilja det?

Jag blir jäkligt less på folk som tycker att "som det har varit ska det vara" (hä ska va som hä allti ha vöö)! Dom missar helt klart hela poängen med livet!

Farmor förklarade att min farfar ALDRIG provade att byta en blöjja på barnen.
Bara det! *WHAAT* ??
Tänk vad mycket han har missat i livet, tänk vad han har missat i utvecklingen och upplevelsen hos sina egna barn! Det är rent hemskt att ens tänka tanken...

Jag har däremot märkt att det blivit en enorm skillnad på folk "från förr", som tex min pappa och min farfar då...
De VILL byta på barnbarnas/barnbarnbarnas blöjjor, hjälpa till att klä, mata osv. Det tycker faktiskt att det är roligt, och inte undra på det; Det är ju helt underbart!
Barnen är livet, så låt bägge föräldrarna vara med om det då!

Allt som heter "Kvinnans jobb" och "Mannens jobb" går inte hem hos mej, så det så.
Och anonyma behöver inte kommentera det heller. Står man för det man tycker, så har man alltid ett namn, och då är det helt okej!

Annars är det ju ganska fint väder ute idag, eller vad tycker ni? Lite blåsigt kanske.....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Amen to that!

Det var jag som tipsade om boken i förra "arga" inlägget förresten ;)

Ha det gott!

P@rtyplupp sa...

Äntligen kan jag sätta punkt ;-)
hihi

Jenny who?

Ha´re bra!