måndag, augusti 17, 2009

Nu är det myspys i Barnbergs-skogen

Ikväll är det myspys.
Det heter Arnberg där vi bor, men jag tror Barnberg blir bättre =)

Det har precis börjat bli den årstiden att det blir svart (!) på kvällarna - och det finns egentligen inget mysigare, efter en totalt mörkfri sommar!
Nu får man plötsligt tända ljus och mysa på här hemma =)

Idag har jag varit till stan med Kevin (2 år).
Han har inte pratat så mycket (förmodligen för att storasyrran har gjort det åt han), men vi fick en remiss dit så att vi skulle få själv med att hjälpa han på traven.
Det tog evigheter för mej att hitta till rätt ställe; Jag var i senaste sekunden och samtidigt skulle jag bära på Kevin (som för övrigt väger 16 kg !!), och det var tusentals (typ) korridorer både till höger och vänster.
Efter typ 10 minuters letande blev jag less påa tt bära Kevin så då snodde jag en rullstol på ett ställe och tjobbade ner Kevin i den - och SPRANG!! ha ha ha
Hamnade hux flux på Psyket (kanske var lika bra ??), och när jag där frågade om vägen och kvinnan framför mej svarade; så kunde jag nästan inte avgöra om hon var inlagd, eller om hon jobbade där ??? ha ha ha
Typ.
Vi hade hur som helst sprungit för långt, och skulle tillbaka 4 korridorer (långa!!) och jag säger då det; TUR att jag tog rullstolen!
Kevin hade då skitkul, för jag sprang ju så foooort!! ha ha ha
Tillslut lyckades jag hitta rätt BYGGNAD, och rätt KORRIDOR, och rätt VÄNTRUM!!! ha ha
(nu vet jag då hur psyket ser ut....)

Efter "sommarlovet" har det hänt en del med Kevins tal, dock.
Nu har han iallafall en lista på en massa ord som han kan säga, i jämförelse med att han före sommarn nästan inte ens var intresserad av att försöka ljuda några ord.
Tipset vi fick var att fortsätta som vi börjat på is ommar *= Att sitta ner med han typ en kvart per dag ENSAMMA och titta i boken "Mina första 1000 ord" med Disneyfigurer.
Den boken innehåller en massa bra bilder, ord, siffror, figurer, fordon, med mera....

När det blir fler som ska läsa än Kevin , blir han stressad (=ointresserad för att han inte hinner med) och det blir bara fel. I lugn och ro är han faktiskt jätteduktig, och han får mer och mer fantasi och större ordförråd för varje dag!
Så, det är bara att fortsätta! - Träning ger färdighet! =)

Innan jag visar bilder på dagens inköp i staan (med Kevin som smakråd!!), så måste jag bara visa en bild på hanhunden Quattro, och hans ENORMA päls!! ha ha
Han är så söööööt =)


Så till inköpen.......

Jag köpte en fleeceoverall till Elvin i turkos/blå, vintermössor till barnen i blått, grönt/grått och rosa. Åsså ute-handskar....
Helt oväntat "råkade" jag köpa nya gardiner till vardagsrummet, och till köket och sovrummet.
Allt hittades på Indiska; och det syns inte på bilden, men de är lite transparenta med lite mönster och glitter i - så ljuset släpps in på dagen och det blir jättefint lyster på kvällen =)
Däremot kändes det som jag skulle få spö av min sambo när han kommer hem på onsdag......för gardinerna är cerisa!! ha ha ha
Men det syns inte när dom är upphängda...De blev mer vinröda, typ! *tur*


Till det köpte jag en passande duk, även den på Indiska, som går i samma färg och glitter.
Det blev supermysigt!

Här kommer en bild på en del av vardagsrummet:

I köket och sovrummet blev det turkosa gardiner, av samma slags typ av tyg som i vardagsrummet; transparent och glittrigt.
Det är faktiskt skönt att få in lite färg för en gång skull...
Jag har vitt och beige nästan överallt, och det är stilrent, neutralt och skönt - men nu när det kom en liten färgklick i varje rum så livade det upp stället lite grann =)

Här är de turkosa gardinerna i köket:
De hänger tillsammans med vita tunna gardiner inköpta från Jotex för några år sedan.
På gardinerna har jag hängt ett pärl-band, som jag förmodligen har köpt för hundra år sedan, antingen på Indiska eller Åhlens...Jag minns inte riktigt.
Som sagt; på 100 år glömmer man så lätt ;-)
Men det blev iallafall en kul detalj som glimmar till ibland =)


Här har vi nästa inköp som gjordes för 100 år sedan.
Jag tror närmare bestämt att det var 2006 jag köpte dessa turkosa lyktor, och färgade ljus, på IKEA.
Nu kom de väl till pass =) (Äntligen ha ha)


Jag ställde också några lyktor på lampan, det kanske syns om man förstorar bilden.
Såhär blev iallafall köket i sin helhet (tvärfixat alltså):



Sen så måste jag ju visa bilder från kvälls-pysslet vi hade för någon dag sedan.
Kusinerna Angelica och Kasper hjälpte också till, och alla barn satt stilla och målade med tungan rätt i mun ;-)
Vi målade trähjärtan som jag inhandlat på Ö&B (tror jag ---det måste ha gått mer än 100 år så senil som jag är!!), och magneterna har jag köpt på Dollar Store; skitbilligt och dom är döbra! =)



Resultatet blev bra, och det är lite charmigt med figurer som barnen själva har målat.
Jag har fler magneter, men slut träfigurer, så jag får ta och bestämma mej vart jag köpte dem, så jag kan köpa fler =)

Nu ska jag gå å mysa, alldeles för mej själv!
Barnen sover.
Alla ljus är tända.
Nya gardiner ;-)
En bok.
En filt.
Och en kopp rött Thé, med smak av Blåbär.

Är inte det här MYS då vet jag inget som är !!

*
Kom på att jag är ganska trött...
Sov totalt 3 timmar inatt: Alla barn vaknade om vartannat och hela tiden (åsså hade jag druckit kaffe på kvällen = och det FUNKAR INTE!!!! för hundraförtioelfte gången!!!).
Först halv 5 fick jag somna för första gången; och sen kom Kevin och väckte mej 7:30.
Han har ju faktiskt lärt sig sitt andra "2-ords-mening" (och jag vet inte om jag gillar det???):
-STIG UPP!!
hahahaha Inte så niiice...
Hans första var bättre: Min mamma! =)

*Min Kevin*
Go natt!

Inga kommentarer: