torsdag, september 20, 2007

Ekologisk och pedagogisk

japp...det är jag det....ehm...eller ??
Dixiechic gjorde ett test på Aftonbladet om vilken sorts förälder man är...

Jag är tydligen:
Ekologisk och pedagogisk - Yogaföräldern med mån om kropp och själ

Ojoj, här har vi en med total koll och sober smak.
Du lagar egen ekologisk barnmatspuré och har svårt att förstå varför andra köper barnmatsburkar.
De äldre barnen är satta på GI-diet och du köper hellre ett pedagogiskt pysselset för 550 kronor än en plastleksak för 75 spänn.

Både du och barnen går på aktiviteter, fast inte för många.
Däremot är aktiviteterna noga utvalda, de ska vara bra för både kropp och själ.

Läser: Den danska barnpsykologen Jesper Juul.

Pratar dig varm för: Ekolådan, ekologiska grönsaker som levereras direkt hem till kunden.

Skulle aldrig: Gå på McDonalds. Sätta på barnen tröjor med Disneytryck.
*
Åkäj...resultatet enligt mej...
Total koll ?? För det mesta ! Jag är beroende på att ha total koll... Det är RIKTIGT jobbigt då "kollen" ersätts av KAOS !
Planerar in ALLT in i minsta detalj; som till exempel: att ta med sig en macka med korv (såklart!) till badet, så att Kelly kan äta den medans mamma ger Kevin "gacka"......
Ekologisk ?? NÄE!!
Pedagogiskt ? VÄÄÄÄLDIGT!!
Analyserar ALLT som sägs och görs av barn, funderar vidare på det: varför dom sa/gjorde så, hur man ska hantera det, om jag ska uppmuntra eller bara skita i det....osv...
Tycker om att pyssla och göra aktiviteter med barnen. Måla, rita, läsa en bok, känna på material, göra ljud osv. Skulle nog faktiskt hellre köpa det där dyra setet än den plastiga leksaken. Sån är jag.
Jag vill att aktiviteterna ska vara givande, ROLIGA och helst bidra med en hälsosammare livsstil! Bus, lek, simning, pyssel, träffa andra osv...
Å andra sidan får de inte bli för mycket aktiviteter; barnen ska kunna vara hemma och sitta å leka för sig själva åxå! Viktigt viktigt! (för oss). De ska inte behöva stimulans utifrån HELA TIDEN! De ska åxå kunna sätta sig ner och se ett barnprogram för att lugna ner sig en stund, vilket min lilla duracell-dotter VÄGRAR !! Hon är Rally-Kelly HELA DAGEN!! ;-)

Maten: Jag är väääldigt noga med maten. Antagligen lite för noga...nu när jag tänker efter. Men så har ju Kelly blivit en Frukt-oman istället för Godis-råtta. Hon blir less på godisklubban direkt, men kan äta flera frukter (och Holmlunds korv) på raken!! (Korv = godis!!) hehehe
Vi äter INGA blaskiga, vita och osmakliga pasta-produkter hemma - bara fullkornsprodukter (som tex bulgur, quinoa, fullkornspasta, kokta-kalla-uppvärmda potatisar...osv).
Alltid sallader/grönt/bär till maten, och till maten dricker vi världens bästa dryck: Vatten!
Mellanmål: Inga hel- och halvfabrikat, inga färdiga soppor/krämer (saftsoppa, jordgubbskräm..mm), inget VITT (högt GI) utan isånnafall Naturell Yoghurt (max 5 g kolhydrater/100g)..osv.
Och NÄÄÄJ! Jag skulle nog aldrig gå med barnen till Mc Donalds. En gång i månaden MAX !! (helst max 1 ggn/halvår!!) Barnen mår inte bra av sån mat, och inte en själv heller för den delen. Bra mat - glada barn - glad mamma och pappa !!

Inga kommentarer: