söndag, september 02, 2007

Från Godis-Råtta till Hälso-Lotta!

Efter att ha cyklat i väggen imorse, så bestämde jag mej för att vila en vecka till....iallafall från aktiviteter med puls över 120!
Suck!
Hä ä fan jobbigt att vila! Speciellt när man är så jäkulst motiverad att fara ut å springa!!
Förresten..ska nog ändå prova gå på gåbandet ikväll, medans jag ser "What About Brian"!
Mina knän känns iallafall lite bättre, men det har blivit värre med snuvan och snoret! ;-)
*
Känner mej som vanligt igen nu. Vettefaan va jag fick för mej. Dåligt humör ???
Jag kan som inte skylla på nåt annat än sockret: frossade inte mycket men det blev ju ändå ett miniskrov, en mums, lite godis (började må illa av det direkt och det var inte ens GOTT!) och lite ostkrokar. I vanliga fall äter jag en näve jordnötter och 20-30 gram 86% mörk choklad. Det är allt. (i godisväg alltså!) Och jag mår så himla bra av det! Det räcker gott och väl! Man får varken ångest eller illamående efterråt! Hur bra som helst! Men tänk så dåligt man börjar må då man ger kroppen "fel bränsle"! Ganska intressant faktiskt... Kroppen signalerar genom att börja må dåligt. Däremot tror jag att det bara funkar till en början, tyvärr. För sen, då man har godis-beroende (SOCKER-BEROENDE) så mår man hux flux bra (...eller ja, TROR man då iallafall) av att stoppa i sig massor med socker! Man får lixom en kick, och tillslut måste man förse kroppen med socker H E L A tiden för att få den där "kicken" och för att må bra. Då kan man säga att det har gått för långt.
*
På tal om att gå för långt...
Måste få berätta om då jag å Micke åt L I T E för M Y C K E T godis där ett tag...Vi hade just flyttat ihop till våran första hus tillsammans; och ni vet vad det innebär: Myskvällar varje kväll, god "restaurang"-mat varje dag, inga sallader eller sånt nyttigt...m.m
Nu ska ni få höra på nåt hemskt....
Vi åt varsin Dumle Snacks varje dag.
Eller förresten. Då dom var slut, for vi och köpte varsin igen.
Så åt vi en hel vecka. *fy fanken asså!!*
Då vågen visade +1kg bestämde jag mej för att minska med godiset... ..
En gemensam vän kom hem till oss en dag och jag sa helt nöjd!!: Jag har bara ätit en idag!!
Han:
1 GODIS ??? Va bra !!!
Jag:
Nääj....1 PÅSE !!!!
fortfarande jättenöjd !
ha ha ha Jätteklurigt!
*
Så därför är det så skönt att kunna skriva det motsatta idag, att jag inte ens har ett godis-sug och att jag mår MYCKET bättre utan! Helt klart stolt!
Från Godis-Råtta till Hälso-Lotta !!!

4 kommentarer:

Gardaludde sa...

Hjälp, jag vill också sluta med socker...nu...tips tack!

P@rtyplupp sa...

Börja redan IDAG = NU DIREKT!
Inget onödigt socker = snabba kolhydrater (godis, kex, kakor, ketchup, snabbpasta, snacks, och mycket mer).
Börja äta mer protein (kött fisk ägg) och MYCKET sallad/grönt/frukt/bär.
Har du ett enormt sockerbegär - sluta även med light-safter och frukt för ett tag (1-2 veckor) för att bli av med suget. Börja sedan om med fullkornsprodukter och produkter med max 5g socker(kolhydrater)/100g vara. Man blir mycket fortare och mer mätt då man äter protein och fett, så börja med det och sallad, och sist det med kolhydrat-innehåll.
Finns oändligt med tips....det här är ett av dem..

P@rtyplupp sa...

Om man äter en måltid med mycket fett, så ska man helst låta bli kolhydraterna till den måltiden.
Och tvärtom, äter man mycket kolhydrater nån måltid så ska man skippa fettet!

Kolhydraterna gör så att mycket insulin sprutas in och insulin lagrar fettet, enkelt förklarat!

P@rtyplupp sa...

loggar in...