fredag, november 23, 2007

Samarbete med Konsum...

Idag var det ju som sagt Tjejfika på Cafeet.
Hon som ordnat alltihopa dök inte upp.
Tyvärr så var hon med om en liten smärre olycka på vägen till cafeet, och valde att vända hem istället - klokt!
Hoppas att det gick bra för dej gumman! Kan ju ana vikken shock du fick!!
Du får skriva om det på bloggen vettja...
Man blir så himla skärrad när något händer. Speciellt ens nära och kära.
Man går ju här dag ut och dag in och tror att man är odödlig i princip.
Det är bra att man ibland får tänka om lite, tänka på vad som är värt i livet och tänka på att verkligen njuta av livet man har fått!
Tyvärr är det ju alldeles för sällan som vänner, bekanta och familjen som får höra vad man tycker och tänker om dem...och tvärtom!
Vi tar nog ganska mycket för givet och bara...pinnar på med livet.
*
Före lunchen på cafeet svängde jag om med min nya Twin-jogger (ja, med barnen i såklart!!hihi)på Konsum för att höra om en liten idé jag fick en natt förra veckan...
Jag frågade om jag skulle få beställa hem nyttiga varor/livsmedel åt dem. Alltså livsmedel med lågt GI - såklart! Vad trodde ni ??? *fliiin*
Det skulle gå bra. Som tur är pratade jag ju såklart med en kille där som jag vet är kost- och träningsmedveten, och det gick ju vägen... ;-) Det blir nog värre på ICA....hhmmmm
Dessutom ska jag få sätta upp små GI-lappar där jag rekommenderar livsmedel med lågt GI. På så sätt blir det lättare att välja GI-vänliga livsmedel, både för dem som vill äta nyttigt, gå ner i vikt, diabetiker, familjer..m.fl. Bra va ?
Dessutom kommer jag att rekommendera mina kursmedlemmar vilka livsmedel de ska handla i affären, och även då tipsa om det lilla GI-märket, för att göra det lilla lite enklare!
Nu har jag verkligen tänkt till!! ;-)
*
Idag fyller min gulliga farmor 65 år !!!
Så nu blir det go´fika och tårta.
Och farmor - ja, hon brukar ha hur mycket som helst! Man ska inte få gå därifrån HUNGRIG! I verkligheten går man därifrån "kvedut" som vi säger= proppmätt och alldeles...FULL av mat och fika! Man ligger i mat/fika koma resten av kvällen...
För det räcker tydligen inte med att bara proppa i sig våfflor, köttbullar, prinskorvar, omelletter med bacon, nä man ska även rymma kycklingfileer, potatisgratäng, och sen tårta, fika, bullar, kakor och andra sockerbomber efter det !! Ni fattar att man inte behöver äta på ett par dagar efter det.....

Men jag måste ju även få skriva att hon är världens hurtigaste och roligaste och snällaste farmor, som trots sin "höga" ålder, fortfarande driver ett företag som bäruppköpare (tillsammans med min farfar) och jobbar natt på ålderdomshemmet Solbacka i Norsjö. På hösten köper hon upp bär på heltid, dom kan komma natt som dag- hon hjälper alla. Dessutom har hon i alla dessa år verkligen försökt få alla thailändare, polacker och ryssar att lära sig bonska, vilket måste vara det absolut svåraste projektet hon tagit sig an !!! hahahah Det kan ju låta för roligt. Dessutom kan hon INGEN engelska, vilket hon själv tror att hon kan, men farmor: Det är bondska du pratar - inte engelska !!! hahahaa

Hon vägrar att sluta jobba! Vilken härlig inställning ändå...tänk om man kände så trots att man fick gå i pension ?? Då har man kul på jobbet. Det vill jag uppnå, och det vill jag att alla andra ska uppnå. Och det är ju bra att jobba kvar, omän bara deltid/halvtid: det sociala får vara kvar i vardagen, man håller sig fortfarande "uppdaterad" om samhället och måste hålla igång hjärnan hela tiden. Det tycker jag är bra.

Så, jag avslutar detta inlägg med att säga: Farmor - Ajj Lavv Joo !! på bonsk-engelska.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra idé! Ser fram emot lite nya grejer på Konsum :) Man är ju själv alldeles för dålig på att fråga efter saker man skulle vilja kunna hitta här i Norsjö, så heja!

P@rtyplupp sa...

men va kul att du tycker likadant!
Ja, det ska bli kul att dom tar hem lite nyttigare varor!
Tack!