onsdag, december 19, 2007

Plätt-makover

Min sambo har blivit så duktig vad gäller kosten.
Det var en tid då ingen av oss brydde oss om vad vi stoppade i oss.
Det ledde åxå till kraftigt onödiga humörssvängningar, trötthet, viktuppgång och ett enormt sockerberoende.
Nu är det tvärtom.
Äter vi ens NÅT med socker ?? Eller vetemjöl ??? Hä vette klåån...
Isånna fall max 1 gång i månaden.
Vi väljer bröd utan sockerarter och vetemjöl, yoghurt utan tillsatt socker, inget godis eller snacks osv.

En dag satt jag i bilen medans han sprang in och handlade.
När han kom till bilen sa han; "alltså Bea, jag hittade inget bröd under 5gram kolhydrater/100 gram, dom var slut. Så jag tog det här; det är 6 gram/100 gram och INTE bakat på vetemjöl. går det bra ??"
Ja va säger man. Jag skrattade. Han undra såklart varför.
-Ja, jag blir ju så glad när du anstränger dig att hitta rätt bröd trots stress och trots att jag inte äter bröd, och du inte äter bröd så ofta!"

Och sen häromdagen skulle han göra plättar.
Jag tänkte att jag ska inte föreläsa om bättre måltider denna gång. Kan bli lite tjatigt åsså hade jag annat att tänka på.
När maten var klar fick jag kycklingfile och sallad. Kelly och Micke åt plättar.
Men inte vilka plättar som helst. NYTTIGARE plättar! Utan vetemjöl!
Han tyckte att dom blev skitgoda, smakade som vanliga plättar, fast han blev mättare och fick mindre gaser i magen.

Så här är hans recept:
1-2 dl dinkelsikt
lite mineralsalt
3 msk vetegroddar
5 dl sojamjölk
4 ägg
olivolja att steka i
En massa upptinade bär, som mixas och används som sylt!


Han är för duktig, karln min!! hihi ;-)
Jag blir ju såklart riktigt STOLT!!

Inga kommentarer: