fredag, december 21, 2007

Årsredovisning 2007

Herregud ! Här går det undan alltså !!!
Man hinner knappt av med sommarshortsen så ska tomtedräkten på !! hehe Metaforiskt alltså!! hahahaha

Bara 3 dagar kvar till Jul och man börjar undra vart tiden har tagit vägen ??
Ja, som TUR ÄR har jag ju skrivit om mitt himla så itressanta (??ehe..)liv i bloggen, och kan lätt gå tillbaka och se vad jag hållt på med egentligen.
Kan lugnt påstå att jag och min familj har haft fullt upp - trots att föräldraledigheten egentligen i de flestas ögon symboliseras som lugn och ro och härliga dagar!
Jaja, härliga dagar har jag ju såklart haft - vill som aldrig mer börja jobba på ett vanligt jobb igen (bortskämd ???)- men lugn och ro ?? Njae...Okej, MINDRE STRESS helt klart, men ändå mycket att göra, vilket jag ändå tycker är bra för stimulansen och motivationen att fortsätta vara hemma-mamma. Det ska va kul, givande och man ska kunna bestämma sin dygnsrytm själv. Och det har jag ju gjort.

Mitt så kallade träningsår då ?? Njae....hade ju en plan då jag belv gravid i fjol, att DEN HÄR GÅNGEN ska jag motionera regelbundet osv. Jag tänkte: skit i foglossningen!
Den här gången gick det inte att motionera heller, på grund av foglossningen. Den kom överasskningsvis redan i vecka 15 och höll sig kvar till några veckor EFTER Kevins födelse !! *bblläää* Nä, man får helt enkelt acceptera att då man är gravid blir inte allt som man tänkt det, man får trots allt gå omkring som en svullen julgris de sista månaderna och bara lääääängta till den regelbundna motionen!
Som tur var kom ju lillkillen ut nångång jag och fick sätta igång att träna !! hihi Härligt härligt! Körde enligt mina planeringar, och har nått mina träningsmål och till och med mer än det. Snart är det 2008: nytt år - nya mål!

GI-kosten då ? Min plan var att äta mat med lågt GI under hela graviditeten, och då jag slutade amma skulle jag köra igång med Fas 1. Jag klarade (?? hur svårt kan det va ???) att äta GI fas 3 under hela graviditeten och höll mej inom mina viktuppgångsramar - MAX 15 kg!! Skönt, för då var det inte så jobbigt att gå ner dem efterråt ! Dessutom kände jag mej denna gång mycket piggare, gladare, orkade mer psykiskt och fysiskt, mindre ont i leder och rygg osv. Så, GI-maten är inget jag kommer att lämna, utan det är min LIVSSTIL för resten av livet. Skönt att veta.

Min viktminskning ?
Ja, den gick mycket lättare än jag trodde. Mitt mål var att gå ner 20 kg på 5 månader. Klarade jag det ?? Oooohhh ja!! Och mycket tidigare än väntat!
Upp 15 kg under graviditeten, och ner 20kg efter 17 veckor (4 månader)! Skaffade mej ett nytt MÅL - 5 kg till - som jag ska ha klarat innan 1:a mars. Min "belöning" blir en Thailandresa för hela familjen 3-4 veckor. Heller motiverande!!! ;-)
Hur som helst, av dessa 5 kg har jag nu kvar 3 kg, så det borde bli en lätt match! hehe

Mitt familjeliv ?
Precis som jag vill ha det, fast med fler barn såklart!! hihi Trivs som fisken i vattnet, och jag känner att jag har "landat" och "hittat hem" i mej själv och med mej och min sambo. Inget kunde vara bättre egentligen. Låter som klyschor för att vara den lyckliga perfekta familjen, men det är det inte. Känslan till familjen är stark och utan den skulle jag vara nobody. Tack vare min familj är jag den jag är idag, och orkar med allt som jag orkar med idag. De ger mig livsglädje och lycka som inte går att beskriva med ord. Jag ångrar bara litegrann att vi inte började bilda familj lite tidigare. Tänk vad mycket vi missat ! Och min tid och mitt liv är miljoners mycket mer värt idag än före vi skaffade barn. Barn är livet! Och förhoppningsvis blir vi berikade med ännu flera barn som höjjer livsvärdet och livsglädjen hos oss!

Starta Eget-drömmen då?
Ja, ni som hängt med vet ju att tillslut fick jag min lilla dröm, som jag gått och grubblat på sen jag gick ut gymnasiet.... Hux flux satt jag en natt (såklart!) i början på november 2007 och registrerade min lilla firma via internet, utan att egentligen fatta vad jag höll på med! Det enda jag visste var att det är det här jag vill göra för resten av mitt liv! Några dagar senare får jag mina registreringsbevis och jag är nu en registrerad enskild firma. Några veckor senare blir mitt firmanamn godkänt och nu är det som bara att börja arbeta!! hehe
Tjuvstartade lite med mina GI-kursen före jul, med väldigt bra respons! Ska bli intressant att följa utvecklingen!
Jag hoppas såklart på många nya medlemmar som jag kan hjälpa att nå sina mål; både vad gäller viktminskning eller andra mål i livet, som har att göra med hälsa, friskvård, vikt, träning, kost, kroppsmått, beteende, självkänsla, motivation m.m.

Ja...det var väl några av mina mål jag hade för året.
Nu är det snart dax att ta en helkväll med mej själv igen, för att sätta upp nya mål inför 2008. Jag tycker att det är så kul och nödvändigt att göra det, det blir som en liten färdriktning som jag ska försöka följa; alltså: jag vet vart jag är på väg!
Det blir då lättare att planera och hålla sig på "rätt spår" under året, och dessutom kan jag tycka att det är som en liten motivation och härlig stimulans att alltid ha något att sträva efter! Vädurar är ju tävlingsmänniskor - men jag tycker bara om att tävla mot mej själv! Jag är min bästa motståndare, och ibland MIN VÄRSTA! (Ibland stoppar/bromsar man sig själv omedvetet att klara av vissa saker, men det är en annan historia!)Kanske oftast man är sin värsta egna motståndare/fiende ??
jaja...nog om det.

Det ska bli spännande att se vad 2008 har att ge mej i livet !! Jag hoppas såklart på det bästa! :-)

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR PÅ ER!!

Inga kommentarer: