måndag, augusti 13, 2007

GI kosten får högsta betyg

I svenska Dagbladet har dom skrivit om Gi-kosten...
"..........högsta betyg till GI-metoden. Forskarna slår fast att de som bantade med kost som innehöll lågt glykemiskt index genomgående gick ned mer i vikt (i genomsnitt ett kilo mer) än de som åt annan kost. Utvärderingen tyder också på att viktnedgången var störst hos de deltagare som vägde mest och som behövde minska mest i vikt. Där noteras minskningar på fyra till sju kilo."

Ja...det var ju himla najs faktiskt...

Energibalans skriver:
Man har ställt dieter som bygger på lågt GI eller lågt GB mot andra dieter. Tyvärr är det inte gjort så många studier (6st) och de som är gjorda har inte hållit på så länge (5 veckor - 6 mån) och har inte så många deltagare (totalt 202 pers).
Men man har har i alla fall kunnat konstatera att det ser ut som om att de dieter som satsar på lågt GI och lågt GB fungerar bäst, särskilt när det gäller rejält överviktiga personer. I och för sig så är skillnaden bara i genomsnitt 1 kg, men ändå. Dessutom hade de som bantat med lågglykemiska dieter förbättrat sina blodfetter mer än de högglykemiska dieterna.
Det här är ju inte alls förvånande. Faktum är att i mitt huvud så är det helt logiskt. Om man är kraftigt överviktig så har man med största säkerhet dålig insulinkänslighet och då är det viktigt att belasta insulinsystemet så lite som möjligt och det gör man genom att undvika snabba kolhydrater och småätande och om man är väldigt känslig, minska ner den totala mängden kolhydrater.

*
Jag måste då säga att hittills (och jag har kört ENDEL dieter under mitt liv...) så har GI-kosten funkat bäst! Jag har mått hur bra som helst, haft mycket energi, jag har rasat i vikt och ändå ätit mej mätt var 3:e timme, mina mått har drastiskt, men också väldigt välkommet, minskat och ja...jag har sett en STOR och SNABB förändring (som många viktminskare är ute efter!).
Så...jag är helt inne på GI. Dessutom har jag haft det lättare att hålla vikten efter viktminskningen, eftersom man har fått större vetskap om hur det funkar i kroppen, vad man ska äta, och vad man ska undvika..
GI kosten är ju till för ALLA!Det är även viktigt för GRAVIDA att äta nyttig mat med lågt GI, för att må bra och för att orka bära på det nya livet, och för att lillbäbisen ska kunna växa som det ska. Läs mer om Gravidkosten här.
*
Men.............det finns faktiskt ett MEN!
Endel, som inte läst på om GI kosten, och kör Fas 1, gör oftast fel, iochmed att dom äter FEL sorts FETT: mättat fett!
Det gäller ju att trycka i sig rätt sorts fett (man vill ju inte ha hjärt- och kärlsjukdomar...eller hur Carro ??? hahahah), vilket är enkelomättade och fleromättade fetter...'
Jaja...mer om det kan ni läsa på denna sida, eller i min andra blogg: Viktminskningsfakta
Nog om det...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åja, natruligt mättat fett från kött, oliver och kokos har människan ätit sedan hedenhös. Jag tror du tänker på härdade vegetabiliska fetter samt transfetter.

P@rtyplupp sa...

Jajjamän!

P@rtyplupp sa...

Mättade fetter som är mindre bra men ändå OK:
• smör
• ost
• grädde och creme fraiche
• kött

Fetter du bör undvika:
• Mördarfetter” - läs innehållsförpackningarna och KÖP ALDRIG en produkt som innehåller transfett eller fett som är härdat, delvis härdat, hydrogenerat eller delvis hydrogenerat. Din kropp kan inte bryta ner dessa fetter. Finns t ex i halvfabrikat, chips, ostbågar, pulversåser, kakor, bröd och lightprodukter som lättmargarin.