måndag, januari 07, 2008

Resa med barn

Idag har vi städat bort julen. Skönt må jag säga.
Back to normal.
Skönt med vanliga rutiner, vanlig vardag, vanligt....allt!
Vi har dock kvar julgardinerna i alla rum utom i köket. Nu är köket neutraliserat.
Mina nya gardiner blev jättefina, speciellt efter att jag STRUKIT dom länge och väl!! ;-)
Sen så har vi hunnit en massa annat åxå! Tex. målat några av dom kvarvarande träfärgade dörrkarmarna (blev nu vita) och målat runt fönsterna i köket. Strukit gardinerna, kokat choklad-tryfflar inför morronkvällens GI-träff, klämt fast 2 råttor i våra råttfällor. Pst. En av råttfällorna är borta!?? Nån råtta som sitter i kläm kanske ??? Skottat, lekt med barnen, möblerat klart i tv-rummet, handlat, hämtat en megastor tavla som blev uppsatt i tv-rummet, gjort månadsavslut med bokföringen på pappas företag, planerat in 3 nya kurser...m.m. Full rulle!
*
Fick sen besök ikväll, av familjen Uffe & Tea.
Blev herrans mycket fika och tjatter. hahaha Mest tjatter för min och Teas del. HAHA
Jag gjorde min GI-paj: persikohalvor i ugn med kanel och nötter. *mums* Tea bjöd på fruktsallad och grädde. Micke och Uffe fick kladdkaka, glass och kakor.
Barnen busade av sig lite och det är ju alltid skönt !! :-)

20:00 blev det läggdags för barnen.

Ikväll har jag suttit och tittat lite på internet, om att resa med barn.
Herrarns mycket förberedelser måste jag säga!!

Det ska göras nya pass till hela familjen, vaccinationer ska bokas, försäkringar ska ordnas, transfer ska bokas, kollas hur det fungerar med barnbilstolar i thailand, sovplats till barnen på flyget, kreditkorten och passen ska kopieras för att man lättare ska få nytt om man förlorat nåt, och framför allt så ska man planera allt man ska ha med sig!!

Ska vagnen med eller inte ? Enkelvagnen eller tvillingvagnen? Hur mycket blöjjor och barnmat ska med ?
Vilka leksaker/aktiviteter ska man ordna till Kelly för flygresan? VAD får man ta med sig på planet - i vällingväg ?? Vilka mediciner ska man ta med sig?

Sen så har man ju ett HEM åxå.... vem ska titta till huset? Betala räkningarna som kommer?(både våra och företagens ??) Vattna blommorna ? HÅlla huset varmt? (eldar) Ta hand om alla vovvar?
*suck*

Alla tips och ideer på flygplansaktiviteter är välkomna !! Helst tips som funkat på en damp-unge! hahaha
Nädå... Men nog är vi lite oroliga för Kellybanan.
Hur länge kan hon sitta stilla ?`?? ...tyvärr inte många sekunder.
Det gäller att ha aktiviteter att sysselsätta henne med.
och saken är den att hon inte är folk-rädd - nä, hellre folk-kär!
Går fram till vem som helst och vill sitta i knäet osv. Gud vad med-resenärerna ska tröttna !! hahaha

Här är några av aktiviteterna jag planerat till Kelly under flygresan:
(Flygresan till Thailand tar 17 timmar) (Flygresan hem tar 7 timmar).
* bärbar liten DVD med tecknade filmer
* små PIX-sagoböcker
* foton på släkt och vänner (ett bra tips från Dompen!)
* stora pärlor och ett gummiband att göra armband av
* sagoböcker i mobilen + en bok till den (ni vet..dags att vända blad *pling*)
* kritor och litet ritblock
* klistermärken och en klisterbok
* små små plast-figurer inslagna i paket
* mellanmål (frukt, russin, smågodis = vilket jag inte bestämt mej om än. Godis = DAMP!!)
* ...fler förslag ??

Tänk på att vi ska hålla i var sin unge i knäet hela resan.... = inte så gott med utrymme !! Så: Inga nintendospel med tillhörande elgitarr eller tv-spel med tillhörande dansmatta. Sätesgrannen blir nog lite sur då.. ???
Idol-spelet är uteslutet. Min sångröst skulle få det stadigaste planet att störta.
Bobben ryms inte. El-orgeln kan bli ivägen. Visselpipor och trumpeter kan bli jobbiga att lyssna på i längden, tror jag. ??
Men ANNARS är det bara att komma med förslag !!! MOTTAGES GÄRNA !!!

Dax att städa undan lite - sen en härlig skönhetssömn (kan behövas...!!) !!

Go natt på er!

2 kommentarer:

Hanna sa...

Hihi Johan säger ta med sömnmedel till hela familjen... ;) annars har jag inga bra tips tyvärr. Är verkligen inte avundsjuk på den långa resan! Det a ju nog drygt att åka själv, men det går säkert bra och ni har ju gott om tid att vila upp er sen :) jag hade nog fixat två små sulkyvagnar att ta med istället, tar lite plats och blir mycket billigare o smidigare att ta med...

P@rtyplupp sa...

haha ja, sömnmedel !! får inte glömmas !!! :-)
Ja, det där med vagnen har fått vidare duskussioner här hemma. Förmodligen blir tvillingvagnen mest ivägen, och tänk om den inte ryms i taxi-bilarna ??
Vi har ju två sulkys, så ev. blir det dom, men så sa min moster att dom går kanske inte så bra att styra i sand eller där det är stenigt...så jag vet inte vad det blir... Däremot är dom, som du säger, väldigt lätta och tar liten plats!
Tack för tipsen !! Kram