tisdag, januari 08, 2008

Storkok av Dinkel

Jag måste bara få hylla: STORKOK AV DINKEL!
Eller ja....storkok av ALLT!
Tänk vilken tid man sparar! Massor av kökstimmar!!

Två dagar sen gjorde jag ett storkok av Dinkel.
Alltså, dinkel som är istället för ris.
Det ser ut som kalaspuffar, men mindre. Och garanterat mindre SOCKER i!! haha

Jag köper mitt Dinkel (det på bilden) på ICA, men finns förmodligen åxå att beställas på dinkelboden. Har din butik inte hemma dinkel, ja, be dem ta hem!
Barnen och sambon ÄLSKAR dinkel, och jag har även hört andras barn som älskar det!

Som sagt. Jag kokade massor av dinkel. Måtten finns beskrivna på förpackningen.
När allt var kokat, fick det kylas ner, och sen portionerade jag ut ca 2-3 dl kokat dinkel i små fryspåsar.
Sen plattade jag ut innehållet i påsarna, och frös ner dem.

När man sedan tar fram ett av paketen, tinar de upp fortare för att de är platta (och dessutom tar de då mindre plats i frysen) !!
Grymt smidigt! och GRYMT GOTT !! Godare än ris måste jag säga!
Så - nu har vi dinkel för hela veckan, och jag behöver inte ställa mej och koka nåt på spisen varje dag!! HUR BRA SOM HELST!!

PROVA DU ÅXÅ!!

Inga kommentarer: